Women in Business: Jak prodávat, když Fler nestačí?

Jakub Ambrozek - Mravenec November 6, 2018

Vydělávat si tím, co mě baví je nepochybně snem mnoha z nás. U žen se potom takové přemýšlení často stáčí na rukodělnou výrobu – šití, pletení, tkaní, výrobu šperků. Dá se ale takovým koníčkem uživit? A pokud ano, tak jak? Právě na takové otázky odpovídala v úterý odpoledne Bohdana Goliášové na akci z cyklu Women in business ve Skautském institutu v Brně.

Šum jarmarku, který akci otevíral se pomalu uklidňuje, příchozí si sedají na židličky a přednáška může začít. “S čím máte ve svém podnikání problém, co byste se chtěli dozvědět,” ptá se Bohdana hned na úvod účastnic a účastníků jarmarku a následné přednášky. Z publika se potom vracejí následující odpovědi:

Bohdana slibuje, že se ke všem problémům dostane a hned se vrhá do výkladu.

Pro všechny zúčastněné je Fler známým pojmem. Český online jarmark rukodělných a řemeslných výrobků znají všichni, kdo někdy zkoušeli svoje výtvory prodávat. Bohdana ale říká, že jde ale o trochu vyčpělou mantru. “Fler už je tu dlouho a lidi se naučili, že když chtějí začít něco dělat, musím s tím na Fler. Ve skutečnosti se ale na Fleru uživí méně než 0,5 % lidí,” vykopává hned na úvod zásadní informaci. Sny o tom, že na Fleru zbohatneme prodejem šperků nebo tašek se tak zvolna rozplývají. Jeho problémem je především to, že nabízí příliš mnoho věcí a potenciální zákazník tak snadno “uteče” ke konkurenci. “Kdybychom energii, kterou vkládáme do Fleru, vložili do jiných prodejních kanálů, bude to výrazně efektivnější,” radí Bohdana s tím, že se k takovým kanálům ještě dostaneme.

Další na řadě je Achillova pata mnoha projektů – cena a její stanovení a obhájení. Postupně s účastnicemi dochází k tomu, co všechno je potřeba do ceny započítat. Překvapivě prý nejčastěji ženy zapomínají na zisk, který by se měl v ceně výrobku promítnout. Dáváme taky dohromady tipy na to, jak si cenu, která se zákazníkovi může zdát příliš vysoká, obhájit: vyplatí se poukázat na trvalou hodnotu či unikátnost výrobku, řada zákazníků slyší také na kvalitu a příběh, který stojí za výrobou dané věci. Publikum zmiňuje taky roli značky, kdy často fandíme nějakému výrobci prostě proto, že je nám sympatický.

“I krása může být řešením problému zákazníka, oslovujte emoce.”

Dalším důležitým pilířem pro rozvoj vlastního podnikání, je znalost zákazníka. Tu potřebujeme proto, abychom ho dokázali oslovit. A proto se vyplatí investovat čas a energii do osobního prodeje – na jarmarcích, trzích, stáncích v obchodním centru. Bohdana přitom zmiňuje následující hlavní výhody takového kanálu:

A co dalšího navrhuje jako náhradu onoho zmiňovaného Fleru? “Rozhodně vlastní stránky, ideálně s vlastním e-shopem. Čím delší je cesta zákazníka ke zboží, tím větší je šance, že ji cestou opustí.” Prvním krokem může být vytvoření jednoduché stránky na FB, na které si vyzkoušíme, jaký obsah se naší cílové skupině líbí a co jí můžeme doporučit.

Večer končí posledními otázkami z publika, prodávající balí svoje výrobky. Ti, kteří o řemeslném podnikání teprve uvažují odchází s notýsky plnými poznámek a my ze Skautského institutu máme radost, že se podařilo uskutečnit akci, která byla zajímavá a přínosná.

Kateřina Zavřelová - Káťa

Ve Skautském institutu se věnuje programům o médiích a projektu Ženy v podnikání. Ráda plete a pije kávu.